DRUŽBA SESTARA
FRANJEVKI OD BEZGRJEŠNE
Posjetite naš Facebook profil
2017 7 Dali mKada gledamo njegove slike biblijskih motiva čini nam se kao da i same biblijske tekstove čitamo po prvi put.
 
Naslikani Božje dramatično stvaranje svijeta i čovjeka, potop kao velika crna mrlja, veliki tamni profil Abrahama, crni Jona kojega je izbacio crni kit u more crveno-narandžaste boje, nervozni magi na putu u Betlehem, izgubljeni sin s prostitutkom i s ocem koji ga u pozadini gleda, moćni i nadljudski Isus pri propovijedanju na gori ili u stišavanju oluje, dominantna grešnica ili Samaritanka u susretu s Isusom te rjeđe slikani motivi kao Propovjednikova „ispraznost nad ispraznostima“ ili kozmička borba Apokalipse tek je mali broj veličanstvenih ostvarenja Salvadora Dalíja, jednoga od najvećih slikara prošloga stoljeća, koji će nas zasigurno izazvati da ponovno pročitamo nama već „poznate“ biblijske odlomke i nad njima još jednom duboko meditiramo.
 
Upravo se meni dogodilo da poznate biblijske pripovijesti još jednom u mislima „ponovim“ dok sam razgledavala Dalíjeve spomenute slike biblijske tematike i uspoređivala ih s tekstovnim originalom. Bila je to prilika koja se ne propušta, jer je riječ o jedinstvenoj izložbi koja se do rujna može pogledati u Münchenu: „Salvador Dalí – Biblia sacra“. Riječ je o 105 litografija s motivima iz Staroga i Novoga zavjeta, koje je Dalí naslikao između 1963. i 1964. godine i koje spadaju u najznačajnija oslikavanja Biblije prošloga stoljeća. Raspoređene u nekoliko izložbenih prostorija, slike već na prvi pogled zadivljuju intenzitetom boja i vizionarskom, nadrealnom interpretacijom te pokazuju svu genijalnost slikara i njegov neuobičajen doživljaj biblijske poruke.
 
Glede prikazanog sadržaja, slike pojedinačno različito su zahtjevne za promatrača. Na nekima je već na prvi pogled moguće pogoditi o kojemu se motivu iz Biblije radi, a onda se još traže samo posebnosti Dalíjeve umjetničke interpretacije toga prizora. No, ima i onih slika na kojima prosječnom promatraču nije lako od prve odgonetnuti što prikazuju. Ne treba tada biti lijen, pa ne posegnuti za ponuđenim katalogom sa stručnim objašnjenjima i konzultirati ga, jer će se inače vrijedan dio toga umjetničkoga bogatstva propustiti.
 
Iz samoga popratnoga teksta o izložbi doznajemo još neke zanimljive detalje. Naime, na ilustriranje Biblije toga ekstravagantnoga slikara potaknuo je jedan njegov bliski prijatelj, Giuseppe Albaretto i njegova supruga Mara. Kaže se da je Albaretto, duboko pobožan čovjek koji je smatrao da je imao poziv za svećenika, Dalíja potaknuo na tako važan pothvat iz duhovnih razloga: da bi ga ponovno vratio Bogu i Crkvi. I doista, i poslije toga ciklusa oslikavanja Biblije, Dalí se duboko susretao s Biblijom i drugim religioznim temama te je i dalje stvarao nezaboravna umjetnička ostvarenja s religioznom porukom.
 
U pobočnim prostorijama je, uz tu glavnu tematsku izložbu, postavljena izložba Dalíjevih ilustracija Danteove „Božanske komedije“, opet jednog od najznačajnijih književnih djela ljudske povijesti s religioznom tematikom i porukom o životu. Poznato nam je da Dante na vrlo maštovit način u prispodobi opisuje uspinjanje čovjekove duše od grešnika do gledanja Božjega lica. Poznato nam je kako zadivljujuće i istodobno zastrašujuće detaljno Dante opisuje likove, ambijent i događaje u paklu, čistilištu i raju. No, neću pretjerati ako kažem, da u svojih stotinjak akvarela iz 1960. godine sam Dalí po maštovitosti i vizionarnosti nimalo ne zaostaje za svojim slavnim talijanskim književnim uzorom.
 
Jedinstven posjet izložbi Dalíjevih djela nepropustiv je po umjetničkome doživljaju i vjerskoj poruci.
 
S. Valerija Kovač