BRATSTVO I SOCIJALNO PRIJATELJSTVO U NASTAVI VJERONAUKA U SVJETLU ENCIKLIKE FRATELLI TUTTI

Drugi ovogodišnji stručni skup za vjeroučitelje u osnovnim i srednjim školama na temu Bratstvo i socijalno prijateljstvo u nastavi Vjeronauka u svjetlu enciklike Fratelli tutti održan je u subotu 29. svibnja 2021. godine u suorganizaciji Katehetskih ureda Zadarske, Šibenske biskupije i Dubrovačke nad/biskupije te splitske podružnice Agencije za odgoj i obrazovanje. Zbog aktualne situacije vezane za koronakrizu, stručni skup održan je online preko Zoom aplikacije. Na skupu je sudjelovalo oko 150 vjeroučitelja iz Zadarske, Šibenske i Dubrovačke nad/biskupije.

Stručni skup započeo je molitvom koju je predmolila s. Renata Azinović, prof., vjeroučiteljica u Katoličkoj osnovnoj školi u Šibeniku i predstojnica Katehetskog ureda Šibenske biskupije. Potom je mr. sc. don Gašpar Dodić, predstojnik Katehetskog ureda Zadarske nadbiskupije pozdravio sudionike stručnog skupa okupljene u virtualnom okružju istaknuvši važnost službe vjeroučitelja u školskom sustavu te odajući iskreno priznanje i zahvalnost vjeroučiteljima za neumorni rad kojim unose svjetlo u odgojno-obrazovni sustav Republike Hrvatske. Nakon toga, mons. Mate Uzinić, riječki nadbiskup koadjutor i apostolski upravitelj Dubrovačke biskupije uputio je vjeroučiteljima pastirsku riječ zahvalivši im na deset godina plodnog rada i potičući ih da i dalje ustrajno vrše svoje vjeroučiteljsko poslanje.
U radni dio skupa, koji se sastojao od dva tematska predavanja s raspravama i tri prezentacije s praktičnim primjerima primjene općeljudskih i socijalnih vrednota u nastavi vjeronauka, uvela je Sabina Marunčić, prof., viša savjetnica za vjeronauk istaknuvši da je papa Franjo za naslov enciklike “Fratelli tutti“ izabrao riječi asiškog sveca kako bi pokrenuo razmatranje o nečemu do čega mu je jako stalo: o bratstvu i društvenom prijateljstvu. Suočen s ranjenima od sjena zatvorenog svijeta, onima koji leže pokraj puta, papa Franjo se obraća braći i sestrama, svim ljudima – muškarcima i ženama dobre volje koji nastanjuju zemlju, da želju svijeta za bratstvom učine svojom i ispune je, želju koja polazi od priznanja da smo svi braća.
Prvo predavanje na temu Teološko poimanje bratstva i jednakosti među ljudima, održao je doc. dr. sc. Edvard Punda, sveučilišni nastavnik na Katedri dogmatike i Katedri temeljnog bogoslovlja Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu. Promišljajući o bratstvu kao otajstvenoj stvarnosti koja se očituje u konkretnim odnosima, dr. Punda je istaknuo da međusobno bratstvo kršćana ima svoj najdublji dogmatski temelj u Isusu Kristu. U njemu je istodobno posredovano i Božje očinstvo i međusobno bratstvo. Temu bratstva aktualizirao je papa Franjo koji, nudeći sasvim konkretne poticaje življenja bratstva, smiono otkriva teološki neslućenu vrijednost bratstva. Na osobit način dr. Punda je tematizirao pitanje „bratstva vjeroučitelja“ koje je iz ekleziološke perspektive jedno sasvim posebno bratstvo utemeljeno na sasvim posebnom poslanju – missio canonica. Nutarnje bratstvo vjeroučitelja u službi je šireg bratstva koje može doprinositi stvaranju novih odnosa najprije u školama, a onda i šire. Upozorio je i na dvije velike kušnje kojima nutarnje bratstvo vjeroučitelja treba odoljeti: beznačajna apstraktnost, odnosno ako se „biti vjeroučitelj“ ne živi kao konkretna nutarnja stvarnost, koja se očituje angažmanom u zajedničkim projektima i ideološki ekskluzivizam koji bi bratstvo vjeroučitelja sveo na ideološku stvarnost. U završnom dijelu predavanja dr. Punda je podsjetio na dvije vrlo važne geste „mistike bratstva“ koje ističe papa Franjo: sposobnost pozornosti i upotreba jednostavnog jezika, nudeći vjeroučiteljima konkretne prijedloge u vršenju vjeroučiteljske službe.

Nakon tematske rasprave, obavijesti iz Katehetskog ureda i Agencije za odgoj i obrazovanje te kratke stanke uslijedilo je drugo predavanje na temu Općeljudske i socijalne vrednote u enciklici Fratelli tutti koje je održao doc. dr. sc. Šimun Bilokapić, sveučilišni nastavnik na Katedri moralne teologije na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Splitu. Uspoređujući ocjene o stanju vrednota u suvremenom društvu i stavu suvremenog čovjeka prema vrednotama, dr. Bilokapić je ustvrdio da, za razliku od promatrača koji samo utvrđuju trenutno stanje, papa Franjo predlaže i moguća rješenja. Tako Papa, primjerice, govoreći o svakodnevnici duboko obilježenoj pandemijom Covid-a 19, ističe inspirativnu figuru punu nade – milosrdnog Samarijanca. Tom slikom trasira put, bira metode i sredstva izlaska iz aktualne krize te jasno i nedvojbeno ukazuje na rješenje – izgradnju sveopćeg bratstva i prijateljstva. Potom je dr. Bilokapić predstavio načela ili nosive stupove osobnog i društvenog života na kojima se izgrađuju različite općeljudske i socijalne vrednote: poštivanje dostojanstva ljudske osobe, svetost i nepovredivost ljudskoga života, načelo udruživanja, načelo participacije ili sudjelovanja, preferencijalna opcija za siromahe, solidarnost, supsidijarnost, očuvanje stvorenoga, načelo jednakosti te princip općega dobra. Iako su navedena načela i pripadajuće im vrednote sasvim dovoljni za rješavanje krize suvremenog društva i neophodni za ostvarenje općeg bratstva, papa Franjo ipak traži inspiraciju u sv. Franji, dobrom Samarijancu i drugima kao univerzalnoj braći koja svjedoče da poniznost znači učiniti se malenim iz ljubavi kako bi drugi mogli rasti. Ako su nam oni stavljeni za uzor, onda bi poniznost trebala biti temeljni stav, temeljno opredjeljenje svakog čovjeka u ostvarivanju univerzalnog bratstva i društvene ljubavi, zaključio je dr. Bilokapić.

U trećem dijelu stručnog skupa održane se tri prezentacije na temu Izbor općeljudskih i socijalnih vrednota te njihova primjena u nastavi Vjeronauka. Izbor i način primjene vrednota u razrednoj nastavi predstavila je Marijana Dellavia, prof., vjeroučiteljica u Osnovnoj školi Šime Budinića u Zadru, u predmetnoj nastavi Petra Bralić, prof., vjeroučiteljica u Osnovnoj školi Rogoznica u Rogoznici, a srednjoj školi dr. sc. Šime Zupčić, vjeroučitelj u Biskupijskoj klasičnoj gimnaziji Ruđera Boškovića u Dubrovniku i predstojnik Katehetskog ureda Dubrovačke biskupije. Na temelju kurikula Katoličkog vjeronauka i encikllike Fratelli tutti, ali i svog vlastitog iskustva, navedeni vjeroučitelji izabrali su po dvije općeljudske i socijalne vrednote za svako godište, povezali ih s odgojno-obrazovnim ishodima i temama te predstavili različite aktivnosti koje omogućuju ostvarivanje izabranih vrednota u nastavi Vjeronauka te promiču cjeloviti odgoj učenika. Na kraju stručnog skupa koji je završio kratkom molitvom, svim predavačima i sudionicima zahvalila je Sabina Marunčić, viša savjetnica za vjeronauk zaželjevši im obilje Božjeg blagoslova u njihovom osobnom i profesionalnom životu.

Sabina Marunčić

(Preuzeto: https://katehetski-si.com.hr/)